2014. november 23., vasárnap

TOJÁSRÁNTOTTA

A tojás története


A tojás az élet és termékenység jelképeként vonult be a gasztronómiába, számos filozófus a világ és az elemek szimbólumát látta benne. A tojáshéj a föld, a fehérje a víz, a sárgája a tűz jelképe, a héj alatti űrt, pedig a levegőnek tulajdonították. A korai kereszténységben az újjászületés szimbóluma volt, ezért adják keményre főzve és díszítve húsvéti ajándéknak. A tojás az egyik legfontosabb és legsokoldalúbban felhasználható élelmiszer. A civilizáció kezdete óta ismerik és fogyasztják. A tojásfogyasztás legnagyobb hányadát a tyúktojás teszi ki. A tyúktojás fehér vagy barna színe a tyúk fajtájától függ, de tápértékük nem különbözik. A tojás külső fehér héja a súlyának 12 százalékát teszi ki, míg a fehérje 58, a sárgája 30 százalékát adja. Ha a fehérjét habverővel felverjük, a benne található fehérjék összetörnek, és olyan kamrácskákat formálnak, amelyekben bennreked a levegő. Ez hő hatására - például, ha a sütőbe tesszük - kitágul. Ezért népszerű kelesztő anyag a tojásfehérje. A sárgája fehérjéi ezzel szemben kötnek és szilárd állagúak. Kevésbé stabilak, mint a fehérjékben lévők, ezért hő hatására megkeményednek. A tojásokat méretük szerint osztályozzák 7 osztály szerint. Ezen kívül frissességük szempontjából lehetnek A, B, és C kategóriás tojások. Az A kategóriás tojás a legfrissebb, a C már csak ipari felhasználásra alkalmas. A B kategóriás tojás kevésbé friss, és feltörésnél a sárgája szétesik. A tojás nemcsak önmagában fontos élelmiszer, hanem több konyhai eljárásnak is az alapja. Dúsításra, emulgálásra, kötésre, fényezésre vagy habosításra használjuk. Szakácsok szerint, a főzés tudományának elsajátításának első lépése a tojásfehérje felverése. Bármennyire is könnyűnek látszik, ahhoz, hogy a hab tökéletes legyen, rengeteg mindenre figyelnünk kell. A tojásfehérje felverésénél ügyelni kell, hogy a tojás szobahőmérsékletű legyen. Mindig zsiradéktól mentes, tiszta habverőt használjunk, mert már egy csepp zsiradék is megakadályozhatja a hab képződését. Cukrot csak akkor adjunk hozzá, ha a hab már megkeményedett, különben csomók formájában kiválik. Ha a habot túl sokáig verjük, összeeshet. Tárolásuk: A tojásokat kamrában vagy szobahőmérsékletű helyen tároljuk. Ne tegyük hűtőszekrénybe, mert a héja nedves lesz és a kórokozók könnyen megtelepedhetnek rajta. A főzési időt is nehezebb meghatározni, ha a tojás szobahőmérsékletűnél hidegebb. A tojásokat hegyes végükkel lefelé tároljuk, hogy a sárgája ne legyen légkamrán. Csak szétválasztva fagyasszuk, mert a tojás héja hő hatására széttörhet. A fagyaszott tojás 9 hónapig tárolható, használat előtt zart dobozban hagyjuk teljesen felengedni...

Forras : innen...

RECEPT

Hozzavalok

  • 4 tojás
  • 2 kissebb fott krumpli
  • 1 kozepes fej hagyma
  • 1 piros paprika
  • so, bors
  • olaj
Elkeszites

 A fott krumplit meghamoztam es felszeleteltem,a hagymat is, szinten felszeleteltem,a paprikat kockakra vagtam
Egy talban,villaval felvertem a tojasokat es fuszereztem...
Serpenyobe olajat ontottem,kb. 2 evokanalnyit,beletettem a krumplit es picit megpiritottam
Kiszedtem,es a visszamaradt olajban a hagymat uvegesre paroltam
Hozzaadtam a felkockazott paprikat es egyutt is keveset paroltam
Utana hozzaadtam a megpiritott krumplit es a felvert tojasokat
Fakanallal kavargattam,addig, ameddig a tojas elerte a kivant suruseget...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése